Yritys

Ford County ja tasausjyrä oli 35 vuotta sitten tuttu näky, kun Veikko Viitala (V.J.Viitala Ky) aloitti maarakennustyöt Seinäjoella ja sen ympäristöstä. Nyt yritystä pyörittävät pojat Kimmo ja Teemu Viitala kahden itsekulkevan jyrän ja runsaslukuisen muun kaluston voimin.

 Kalustohallissa oleva Ford County 7610 on edelleenkin iskukunnossa, mutta Veikko Viitala on jättänyt sinisen puskutraktorinsa harrastuskäytölle. Itse hän ei malta töiltään luopua, vaikka sukupolvenvaihdos pojille on tehty kaksi vuotta sitten, kun Kimmo ja Teemu perustivat Kone Sarkoa Oy:n.  Eläkeiässä oleva Veikko-isä saa toimia yhtiön neuvonantajana ja yleismiehenä.

-Tarpeen vaatiessa olen aina mukana, kun ei sitä osaa joutenkaan olla. Olen tottunut aina tekemään hommia. Tartun vieläkin jyrän vetoon tai kaivinkoneen puikkoihin, tosin ei nyt ihan joka päivä, Veikko tunnustaa.

Pojat ovat kasvaneet yritystoimintaan jo pienestä pitäen, sillä ensimmäinen Ford County tuli taloon vuonna 1982. Pojat ehtivät olla muuallakin töissä, kunnes lähtivät isänsä jalanjäljiltä pyörittämään nyt omaa firmaansa.

 Tientekoa ja lumitöitä

 Veikko Viitala aloitti uransa TVH:n tietyömailla 1982. Tuolloin County-kuskit eli Kontu-miehet olivat hyvin arvossa pidettyjä henkilöitä ja töitä piisasi, joskin talviaikaan oli aina hiljaista. Etukuormaimella varustettu puskutraktori oli omiaan lumilinkokäytössä ja luppoajan täytteeksi Countyllä tehtiin metsäyhtiöille tienpohjia.

-Ensimmäisellä koneella mentiin pitkään pyörillä varustettu perälevy perässä. Myöhemmin vaihdoin veturin uuteen Countyyn ja sen perässä oli Lokomon nivelakselivetoinen tiejyrä ja tekniikan kehityttyä myöhemmin omalla moottorilla toimiva hinattava jyrä. Näillä urakoimme Etelä-Pohjanmaalla, lähinnä Seinäjoen ympäristössä ja lähikunnissa.

Veikko Viitala muistelee, että 80-luvun loppupuolella kalusto kasvoi MB-Trackilla, jota käytettiin jyrän hinaamiseen ja sen lisäksi käyttöön tulivat Valmet ja Ford -traktorit. 1990-luvun alussa yritys aloitti toiminimellä ja myöhemmin 1990-luvun alussa se muutettiin kommandiittiyhtiöksi.

Nyt konekantaa päivitetty vastamaan nykyisiä vaatimuksia. Monitoimi- ja ympäristökoneena on etukuormaimella varustettu Lundberg 5200LS, jossa monipuolinen auravarustus U- ja alueauroineen sekä hiekoitin, korkeapainepesuvehkeet ja keräävä harjakone. Yleiskäytössä on Valtra N121 Advanced –traktori, jolla hoidetaan mm. sorateiden lanaukset ja myös koneiden ja maiden siirrot.

Lisäksi on kaksi itsekulkevaa maantiejyrää, joista suurempi on 13-tonninen Hamm 3412 itsekulkeva jyrä, jossa on Trimblen GPS- karttapohjainen tiiveystallennuslaitteisto ja pienempi 8-tonninen Hamm 3011D jyrä tiiveysmittarilla.

Muinoin vuosia taaksepäin isompaan kalustoon kuului 16 tonnin Fiat-Hitachi telapuskutarktori, jota ennen käytössä oli pienempi ysitonninen Caterpillar D4-e.

Uusimpana tulokkaana raskaassa kalustossa Vammaksen RG-17 reilu 18 tonnin tiehöylä, joka on varustettu Trimblen kallistusautomatiikalla jossa on suora valmius 3D-koneohjauksen päivittämiseen.

Pienillä Kubotan 4 ja 5 tonnin kumitelakaivureilla on tehty pääasiassa rakennus- ja salaojahommia kiinteistöille. Lisäksi kalustoon kuuluu Avant 216 -pienkuormain, joka on monissa mm. pihatöissä tosi pätevä apulainen mahtuessaan kulkemaan pienistä paikoista pilaamatta nurmikkoa.

 Tunnettuus tärkeää

Viitala on Countynsa kanssa urakoinut useilla tutuilla tietyömailla pohjia tasaamassa: moottoritietä Joensuussa, Tampere–Hämeenlinnan ohitustietä sekä Vantaan lentokentän laajennusta, Lahti–Heinola, Kihniö–Kuru ja Mäntsä–Lahti tietyömaat.

Lisäksi tutuiksi ovat tulleet Orivesi–Jämsä väli Talvivaaran nykyisen kaivoksen tuntumassa oleva ratatyömaa.

Jyrän kanssa VR:n työmailla Kokkolassa ja Sievissä sekä Seinäjoki–Lapua-välin ratatyömailla.

-Mukava ajella maakunnissa, kun saa muistella milloinka tätäkin tietä on käyty tekemässä, Veikko naurahtaa.

Jyrääminen on taitolaji

 Jyrääminen on myös taitolaji, se pitää tehdä oikein, Veikko kertaa. Liikaa ei saa jyrätä, vanhoja teitä tehdessä alkoi tienpohja vaivaantua ja nosta savea pintaa. Nyttemmin murskepohjia saa jyrätä kunnolla, jotta tiiviysvaatimukset täyttyvät.

-Sitä osasi ajaa perstuntumalla, jotta pohjasta tuli kova. Äkkiä oppi tuntemaan, mitä ei saa kovaksi vaan pinta pysyy joustavana. Liikaa jyrättäessä menee vain huonommaksi.

Vettä on aina käytetty hiekan kanssa, mutta louheen kanssa veden käytön merkitys vähentynyt. Sepeli tiivistyy ilman vettäkin, vaikka vesi vie hienon aineksin ohuisiin reikiin.